Menüü

Toitumisnõustaja soovitused kehakaalu kontrolli alla saamiseks

Toit võtab ja toit annab energiat

Erik Orgu, üle 10-aastase kogemusega toitumisnõustaja tutvustas 2018. alguses toimunud Tööohutuse ja Töötervishoiu Treffil ettekandes” Toit võtab ja toit annab energiat” põhjuseid, miks tekib ülekaal. Kuidas kehakaal jälle kontrolli alla saada ning millised on tervisliku toitumise põhitõed.

Toome siinkohal ära ettekande sisu, mida oleme loetavuse huvides vähesel määral toimetanud.

 

Söök viib suurema kehakaaluni ja suurenenud kehakaal stressini

80% inimesi on oma kehatüübilt ühesugused – liiga palju süües hakkab kogunema liigne kehakaal ning seeo makorda tekitab stressi. Stress tekib sellest, et inimesed seisavad aluspesus peegli ees ja vaatavad ennast ja oma muutunud keha, millega nad rahul ei ole.

2016. aastal oli Eestis elavatest inimestest 52% ülekaalus. Arvatakse, et aastaks 2025 on see juba üle 60%.

Kusjuures 80% probleeme põhjustavad inimesed endale ise – toitutakse valesti ning samas liigutakse vähe.

 

Kuidas ülekaal tekib?

Kuni teismeeani on enamus lapsi saledad, ehk ühesugused. Siiski on ka neid lapsi, kes on ülekaalulised – nad söövad valesti, valesid asju ja vales koguses.

Põhiliseks probleemide allikaks on see, et süüakse palju süsivesikuid ja suhkruid ning unustatakse ära liikumine. Liikuda tuleb!

Ülekaalulisel lapsel juhtub nii, et olemasolevad rasvarakud tekitavad juurde uusi rasvarakke ning seetõttu on meil ka täiskasvanueas palju ülekaalulisi – nad olid juba lapsena ülekaalulised.

Jõudnud 20-datesse eluaastatesse on rasvarakkude arv „lukus“, enam neid juurde ei teki. Seega, kui inimene oli 20-aastaselt sale, siis hiljem ülekaalulisena on võimalik saada tagasi saledaks.

Noorena saledad, vanemana paksud versus see, et nooremana sale vanemana sale, on rasvarakkude arv sama.

Pärilikkus kehakaalu osas on müüt!

Päritakse vaid valed toitumisharjumused ja valed teadmised.

Näiteks: täisteraleib on tervislik – jah, on.

Kuid kui teha täisteraleivast keeduvorsti ja majoneesiga võileib, siis see enam tervislik ei ole.

 

Mida teeb ülekaal tervisega? Kes on ülekaaluline?

Oluline ei ole, mitu kilo inimene kaalub, sest tervist mõjutavad paljud erinevad tegurid.

Oluline on jälgida, et vööümbermõõt meestel ei ületaks 102cm ning naistel 88cm.

Kui vööümbermõõt hakkab lähenema nendele numbritele, tuleks hakata tõsisemalt oma eluviisidesse suhtuma ning tegutseda enne kui on hilja, sest kehakaalu lisandudes lisandub ka terviseriske. Näiteks teise tüübi diabeet, sest inimesed söövad liiga paju ebatervislikke süsivesikuid. Teise tüübi diabeediga inimeste hulgas on ülekaalulisi 80%.

Kõrgvererõhutõbi hiilib samuti kehakaalu kasvades vaikselt ligi, sest mida rohkem on kaalu ja ümbermõõtu, seda rohkem peab süda tegema tööd. See kurnab südant liigselt.

Peaaegu kunagi ei ole hilja alustada, et tervise eest hoolitseda!

Ka liigesehaigused hakkavad välja lööma kui suure kehakaalu tõttu antakse liigestele liiga palju koormust. Valutama hakkavad põlved, alaselg, puusad jne.

 

Mida teha, et olla terve?

Et olla terve ja elada õnnelikku elu, tuleb hakata rohkem liikuma!

Kui palju liikuma peab soovitud vormi saavutamiseks, on individuaalne.

Alustada võiks sellest, et teha 10 000 sammu päevas.

Kui neid sammu on raske täis saada, kasutage nippe – näiteks kui räägite telefoniga, tõuske püsti ja kõndige ringi.

Hea oleks teha 2-3 korda nädalas 30min keskmise koormusega trenni. Siinkohal peab  jälgima, et jalutamine ei ole sellist vajalikku koormust pakkuv treening.

Kui meeldib palju süüa, siis peab palju liigutama, sest kulu ja tulu peab olema tasakaalus.

Et kehakaal normi viia, selleks pole vaja süüa vähem, vaid süüa tervislikult.

Paraku süüakse liiga palju soola ja süsivesikuid. Kui vähendada süsivesikute ja soola söömist, hakkab vesi kehast väljuma ja kaal kiirelt alanema.

Kui vesi on kehast välja viidud, tuleb ka edaspidi püsida kaloridefitsiidis. Kui keha enam vett täis ei ole, aeglustub kaalukaotus ning võib tekkida loobumise tunne, sest enam nii kiirelt kaal ei alane.

Kuid tegelikult hakkab nüüd kaduma kehast rasv ja kindlasti ei tohiks pooleli jätta.

Et kaal langeks 0,5kg, on vaja kulutada 3500kcal ja vastupidi.
Kaalu kaotamine on pidev töö ning ongi vaja süüa vähem ja kulutada rohkem.

Kokkuvõtteks, kui meeldib süüa saiakest, siis peab meeldima ka trenni teha!

Tagasi nimekirja

Tasuta artikkel:

3 sammu, mida teha, et dokumendid ettevõttes korras oleks!

Loe kohe